Dlaczego odręczne pisanie sprawia, że jesteśmy mądrzejsi?

with Brak komentarzy

U rozpoczynających dopiero naukę dzieci ręczne pisanie przede wszystkim stymuluje rozwój rejonów mózgu odpowiedzialnych za rozpoznawanie liter i łączenie ich w słowa.

Zatem ręczne pisanie o wiele skuteczniej kształtuje sieć połączeń między neuronami odpowiadającymi za pisanie oraz czytanie, co w efekcie pomaga w nauce rozpoznawania liter i płynnego czytania.

Żyjemy w czasach, gdy pisanie na klawiaturze komputera jest z dnia na dzień coraz popularniejsze. A szkoda, bo używanie długopisu, pióra czy ołówka do pisania, przynosi wiele korzyści dla naszego mózgu.

Dlaczego trening odręcznego pisania jest TAK SZALENIE WAŻNY w życiu młodego człowieka?

Nauka odręcznego pisania  ma olbrzymi związek między stymulacją mózgu i rozwojem połączeń mózgowych. Proces pisania odręcznego ma znaczenie dla rozwoju takich umiejętności jak: koncentracja, pamięć, organizacja, orientacja przestrzenna, umiejętność rozwiązywania problemów.
Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Indiana dowiodły, że mózg dziecka piszącego samodzielnie na czystej kartce pracuje inaczej niż mózg dziecka piszącego po śladzie lub korzystającego z klawiatury. Samodzielne odręczne pisanie i rysowanie angażuje lewy zakręt wrzecionowaty – odpowiedzialny między innymi za przetwarzanie informacji leksykalnych (czytanie), zakręt czołowy dolny – odpowiedzialny za ośrodek czołowy mowy oraz tylną korę ciemieniową – odpowiedzialną za orientację przestrzenną.
Z kolei badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles oraz Uniwerytetu w Princeton twierdzą, że badani przez nich studenci notujący na wykładach ręcznie, zapamiętywali więcej i na dłużej niż ich koledzy zapisujący swoje notatki bezpośrednio w laptopach. Uzasadnienie jest takie, że proces pisania ręcznego jest wolniejszy, a więc student podczas wykładu musi jednocześnie analizować i dokonywać wyboru, co i jak zapisać, myśleć o tym.

Mózg piszących odręcznie dłużej pozostaje młody

W czasie pisania uaktywniamy wiele obszarów mózgu związanych z myśleniem, językiem i pamięcią. Zatem, każda sytuacja do odręcznego pisania jest dla mózgu świetnym treningiem. Naukowcy już dawno zwracali uwagę na związek między nawykiem pisania a wyższymi możliwościami poznawczymi. Jak zauważa Murali Doraiswamy, neurolog z Duke University, istnieje ogromna różnica w sposobie wyrażania myśli między autorami starszych pamiętników napisanych odręcznie, a piszącymi na komputerze. Jego zdaniem, w czasach obecnych wyrobienie nawyku odręcznego pisania może być bardzo pożytecznym ćwiczeniem chroniącym ludzki umysł.

Długopis przyspiesza myślenie

Pisanie długopisem usprawnia nie tylko rękę, lecz także myślenie, twierdzi prof. Virginia Berninger z University of Washington, która za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) zaobserwowała, że ręczne pisanie mocniej aktywuje rejony czołowej kory mózgowej, odpowiedzialne za pamięć i przyswajanie nowych informacji. Ma to odbicie w pracach dzieci. Uczona poprosiła uczniów drugiej, czwartej i szóstej klasy szkoły podstawowej o napisanie krótkich wypracowań ręcznie lub na komputerze. Potem przeanalizowała je wraz z metodykami. Okazało się, że prace napisane długopisem były bardziej kreatywne, a użyte w nich słownictwo bogatsze. Jak twierdzi prof. Berninger, dzieje się tak dlatego, że w trakcie pisania ręcznego mózg pracuje aktywniej.

Ćwiczenia z kaligrafii

U rozpoczynających dopiero naukę dzieci ręczne pisanie przede wszystkim stymuluje rozwój rejonów mózgu odpowiedzialnych za rozpoznawanie liter i łączenie ich w słowa. Dowiedli tego naukowcy z uniwersytetów w Stavanger i Marsylii pod kierownictwem dr Anne Mangen, którzy za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego obserwowali pracę ludzkiego mózgu podczas robienia notatek na papierze i laptopie. U osób używających długopisu o wiele intensywniej pracowały rejony mózgu odpowiadające za funkcje sensomotoryczne, czyli interpretację wrażeń dotykowych, ale też mocno aktywował się tak zwany ośrodek Broki, odpowiedzialny za kształtowanie się mowy oraz łączenie liter w słowa, czyli sprawne czytanie i pisanie. Natomiast u osób piszących na klawiaturze aktywacja obszaru Broki była znacznie słabsza. Zdaniem naukowców oznacza to, że ręczne pisanie o wiele skuteczniej kształtuje sieć połączeń między neuronami odpowiadającymi za pisanie oraz czytanie, co w efekcie pomaga w nauce rozpoznawania liter i płynnego czytania.

 

Właśnie dlatego odsyłam Was do szablonów literek w zakładce SPRAWDŹ.
Miłej zabawy.

 

 

 

 

 

 

Korzystałam: http://wiedzoholik.pl; http://www.newsweek.pl/wiedza/nauka

Leave a Reply