JAK NAUCZYĆ NASZE DZIECI BUDOWAĆ MARKĘ OSOBISTĄ?

with Brak komentarzy

Zdzisław BińkowskiW dzisiejszym zabieganym świecie, pełnym krótkich wrażeń, szybkich karier, wielkich pieniędzy, stoi młody człowiek. Ma 10, 15 lub 20 lat. Każdy z nich ma swoje marzenia, wielkie pragnienia. Jeszcze wszystko jest możliwe.

A przed nami DOROSŁYMI pojawia się pytanie, co zrobić, jak sprawić by ten młody ktoś był OSOBOWOŚCIĄ, a nie OSOBLIWOŚCIĄ? Jakie rozwiązania mu polecić by, w zgodzie z sobą, rozwijał swoje pragnienia prywatne i zawodowe?
Od czego zacząć?

O wsparcie poprosiłam Zdzisława Binkowskiego, projektanta kariery, trenera biznesu. Prelegenta wielu warsztatów i szkoleń w zakresie budowania marki osobistej czy rozwoju osobistego. Angażuje się w warsztaty w szkołach artystycznych w Krakowie, ucząc młodych ludzi jak budować swoją silną markę osobistą na wymagającym rynku usług.

Dzisiaj poproszę go o odpowiedzi na ważne pytania dotyczące uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych czy średnich. Odpowiedzi, które dla Nas DOROSŁYCH mogą być ciekawym pomysłem na poprowadzenie młodych ludzi ku dorosłości, tak bardzo przez nich oczekiwanej.

AnetaLewczuk: Zdzisław ostatnio coraz częściej słyszy się o marce osobistej.
Ty jako znawca tematu, czy w kilku przystępnych zdaniach możesz powiedzieć słuchaczom co to jest marka osobista?

ZdzisławBińkowski: Oj , ja mogę mówić o marce osobistej godzinami (śmiech), ale spróbuję.
Myślę, że niezwykle istotne jest, aby określić, czym marka osobista na pewno NIE JEST. Obecnie bardzo często spotykam się z mylnym postrzeganiem tego pojęcia.

Otóż marka osobista, to na pewno nie jest kreowanie sztucznego wizerunku. Nie ma to też nic wspólnego z żadną autokreacją, czy reklamą. To także nie są żadne zabiegi czy sztuczki PR-owe.
To nie jest popularność i rozpoznawalność. To coś o wiele, wiele więcej.

Marka osobista to kombinacja skojarzeń, ale też odczuć, pewnych emocji
i w końcu opinii, które pojawiają się w głowach ludzi na Twój widok lub wspomnienie. Na tę kombinację składa się Twoja osobowość, wiedza, doświadczenie, Twoje wartości, ale też Twoje umiejętności, czy mocne strony.  To, jak to wszystko wykorzystujesz, jak tym zarządzasz, wpływa właśnie na wyobrażenie ludzi na Twój temat.

Jeff Bezos stworzył prostą i trafioną w punkt definicję marki osobistej: „Marka osobista to to, co mówią o tobie ludzie, kiedy wychodzisz z pokoju.”
Nic dodać , nic ująć.

AnetaLewczuk: A czym dla ciebie bezpośrednio jest marka osobista?

ZdzisławBińkowski: W procesie budowania marki osobistej niezwykle ważne jest wyróżnienie się na tle innych. W tym celu wykorzystujemy wszystko to, co mamy, to co jest naszym osobistym zasobem: naszą osobowość, umiejętności, mocne strony, talenty, wartości jakie wyznajemy itd.

Wszystko po to, by wskazać czym różnimy się od innych i zwrócić uwagę na korzyści płynące z kontaktu właśnie z nami.

Sztuką jest, aby w tym konkurowaniu pozostać autentycznym. Bo dla mnie „być marką” to „być sobą”. Nie udawać, nie starać się być „kimś” na siłę, robić coś wbrew sobie.

Silna marka osobista to marka autentyczna, prawdziwa, bez ściemy. To marka oparta na tym wszystkim, co w nas najlepsze. Dlatego ważne jest, aby najpierw doskonale poznać samego siebie, odpowiedzieć sobie na pytania: „Kim jestem? Co robię? Dlaczego, to robię?”.

AnetaLewczuk: Projekt TRENUJ UMIEJĘTNOŚCI skupia się na rozwoju osobistym dzieci i młodzieży. Na podstawie Twojej definicji marki osobistej, czy w dzisiejszym czasie, możemy mówić o marce osobistej dzieci i młodzieży? Czy takie pojęcia mają w rzeczywistości zastosowanie?

ZdzisławBińkowski: Należy wyjść z założenia, że każdy z nas jest marką. Czy tego chcemy, czy nie. Pytanie , na ile świadomie nad tą marką pracujemy. Według mnie, nie ma to absolutnie znaczenia czy mamy 60 czy 10 lat. Tak jak mówiłem wcześniej, budowanie marki osobistej rozpoczynamy od poznania samego siebie.

Naszym celem jest odkrycie tego, co w nas najlepsze. Szukamy swoich mocnych stron, odkrywamy pasje i talenty, analizujemy, gdzie tkwi siła potencjału naszej osobowości. Odkrywamy siebie, by w oparciu o nasze najlepsze zasoby zaplanować to co chcemy w życiu robić i jaką marką być. Podkreślam słowo „chcemy”. Bo w filozofii budowania marki osobistej niezwykle ważne jest, by nasz plan na siebie był całkowicie nasz, od serca. I tu wracając do Twojego pytania. Im szybciej tym lepiej. Dlatego właśnie nie widzę żadnych przeszkód, by nad marką osobistą pracować jak najwcześniej.

Marka osobista to proces, który trwa przez całe nasze życie. Jeśli zaczniemy pracować nad nim jak najwcześniej, będziemy i szczęśliwsi i bardziej spełnieni.

Teraz ja Cię zapytam – Ilu znasz ludzi, którzy siedzą w korporacjach, duszą się, nie robiąc w życiu tego, co by chcieli? Ba, ilu jest takich, którzy nie wykorzystują swoich pasji do tego, aby na nich zarabiać, żyć w zgodzie ze sobą, rozwijać się
i odnosić sukcesy? Na pewno znasz kogoś takiego.

AnetaLewczuk: (uśmiech) Kilka znam osobiście.

ZdzisławBińkowski: No właśnie. Czy to nie jest argument, aby pracować
z młodymi ludźmi, dziećmi i młodzieżą nad tym, aby rozwijali się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, pasjami i posiadanymi zdolnościami? Pracować już dziś, by w dorosłości nie przypominali tych ludzi o których wspomnieliśmy. Skoro czyjąś miłością jest malowanie, niech rozwija się w tym kierunku, by potem zachwycać swoją pasją innych i budować przy jej wykorzystaniu swoją markę osobistą.

Guru personal brandingu Gary Vaynerchuk mówi:
„Każdy z nas coś dostał – jakiś talent, pasję, zasoby. Dokopanie się do tego co to dokładnie jest i budowanie na tym to klucz do bycia przedsiębiorcą czy budowania kariery w jakikolwiek inny sposób.”

AnetaLewczuk: Twoim zdaniem warto już dzisiaj uczyć dzieci jak tworzyć markę osobistą? Jeśli tak to dlaczego?

ZdzisławBińkowski: Już dziś warto pracować z dziećmi nad ich rozwojem osobistym, tak jak Ty to robisz, za co bardzo Ci dziękuję. Robisz świetną robotę na rzecz budowania przez nich przyszłych marek osobistych. Odpowiadając na Twoje pytanie – tak, warto zacząć dziś.

Widzisz, marka osobista to właśnie ciągły rozwój i praca na sobą, to nieskończony proces. Tu nie ma określonej daty startu i mety. Można, a nawet warto zacząć jak najwcześniej.

Silna marka osobista to ta autentyczna i oparta na pasji. Dlatego też warto odkrywać te pasje, zainteresowania i talenty, kiedy nasza dziecięca kreatywność nie zna granic.

Niestety, dziś wielokrotnie mam do czynienia z nastolatkami, którzy nie umieją wskazać pasji czy zainteresowań, co później utrudnia im podjęcie decyzji dotyczącej kierunku studiów czy generalnie odpowiedzi na pytanie „Co dalej?”.

Często jest to wynik braku pielęgnowania pasji w dzieciństwie. Tu wielką rolę pełnią rodzice. Jeśli dostrzegają, że dziecko jest czymś zainteresowane bardziej niż pozostałymi zajęciami, że wykazuje szczególne zdolności czy posiada ponadprzeciętne umiejętności, powinni starać się stwarzać odpowiednie warunki i prowokować sytuacje, w których  będzie miało szansę się rozwijać
i zdobywać nowe doświadczenia. Na przykład skierować dziecko do twojego projektu TRENUJ UMIEJĘTNOŚCI.

AnetaLewczuk: Zatem kolejne nasuwające się pytanie, jak to robić? Indywidualnie, w grupach?

ZdzisławBińkowski: Ależ oczywiście, że w grupach, najlepiej podczas specjalnych warsztatów. Właśnie wtedy znacznie łatwiej pokazać dzieciom zróżnicowanie osobowości, że każdy jest inny, szczególny w swoim rodzaju, ma inne predyspozycje, hobby, zainteresowania. To bardzo ważne by budować taką kulturę zrozumienia dla odmienności.

Podczas specjalnych ćwiczeń i gier można pracować nad odkrywaniem mocnych stron, nazywaniem dziecięcych marzeń po imieniu itd. Tak, praca w grupach jest istotna w 1 etapie, by zbudować taką świadomość, że każdy jest inny a zarazem wyjątkowy. To daje nam silny fundament do tego, aby w dalszych etapach odkrywać tę najlepszą wersję każdego małego bohatera i wspólnie z nim ułożyć jego plan podróży do silnej marki osobistej.

AnetaLewczuk: Twoim zdaniem, z Twoich obserwacji, w jaki sposób dzieci najchętniej zabierałyby się do kreowania swojej marki osobistej?

ZdzisławBińkowski: Ja stosuję prostą metaforę „Podróży bohatera”, by na podstawie pozytywnych idoli dziecięcych pokazać nie tylko siłę marki osobistej, ale także to, jak ważna jest determinacja w realizacji celów, odporność na krytykę innych, moc marzeń i poczucie spełnienia. Pracujemy na pozytywnych wzorach, autorytetach, którzy osiągnęli sukces w różnych dziedzinach.

AnetaLewczuk: Od Ciebie, co chciałbyś powiedzieć młodym ludziom, którzy poważnie chcieliby już dzisiaj zacząć pracować nad swoją marką?

 ZdzisławBinkowski: Chcę zwrócić się do młodych ludzi, aby szukali pasji, by doświadczali wszystkiego, dbali o relacje z rówieśnikami.

Chodzi mi o to by eksperymentowali, by odkryli to coś, co będzie dla nich pasją, wyzwaniem, będzie dawać satysfakcję i zadowolenie. Bo silna marka to marka autentyczna, płynąca z serca, oparta na pasji. By nie poddawali się na tej drodze do samorealizacji siebie, byli odporni na krytykę ze strony innych, szczególnie tych którzy tekstami na przykład: „zwariowałeś, chcesz być piosenkarzem?” będą chcieli sprowadzić ich na ziemię. Koniec, kropka.;-)Zdzisław Bińkowski

AnetaLewczuk: Zdzisław, bardzo dziękuję.

Leave a Reply